Pengalaman Kena Cabut Gigi Geraham!

Assalamualaikum

Baru je  haritu aku kena cabut gigi geraham. Masa nak pergi dentist tu ya Allah berdebar lain macam. Yela risau gigi banyak rosak kan. Masa nurse check nasib baik dengar die sebut "sound" je banyak kali masa check gigi aku. Kalo nurse cakap sound banyak kali means your teeth ni sihat. Tapi banyak gak istilah aku tak paham. Gigi banyak kena tampal masa sekolah dulu.

Dulu tak reti jaga gigi sebab keluarga aku bukan keluarga yang pentingkan kebersihan gigi secara mendalam. Mak just suruh gosol gigi je. Tapi bila dah besar ni kita ada kesadaran. Tapi macam dah terlambat kan. Sokey takpela. Nasib masih ada gigi yang sihat.

Aku last pegi dentist masa form 5, Masa sekolah dulu. Tu pun sebab gigi aku patah masa nak keluar bilik air asrama. Masa tu aku nak terkejutkan member pastu nak lari. Pastu jatuh. Gigi depan patah separuh. Weh masatu aku takut gila nak mati weh. Dahlah gigi depan pulakk tu. Camne nak cover. Rongoklah. Jatuh la prestij aku sebagai pelajar paling comel dalam sekolah tu. (perasan kejap) Tapi, nasib baik belakang gigi depan ni ada satu gigi. (gigi aku berlapis) So tak nampak sangat. Esoknya baru aku pegi tampal gigi.

Berbalik kisah gigi geraham, mula mula dia kata gigi geraham aku memang tak boleh selamat dah. Kena cabut. Lepas tu die terus bius. Masa doktor cucuk jarum, sakit gila wei. Ttapi lama lama jadi kebas. Patu die suruh kumur kumur. Tunggu jap sampai mulut tak rasa apa. Patu aku masuk la balik, so dia pun mula mencabut gigi besar itu keluar. Sampai bergerak gerak kepala aku. Dua minit pastu dah setel. Balik je terus beli aiskrim sebekas. Makan sampai kembung. Berdarah mulut ni tapi makan gak sebab doktor kata jangan kumur nanti bleeding. (tapi aku kumur sikit)

Beberapa hari kemudian aku rasa lelangit aku sakit tau. Haih, mula mula sakit beshe beshe. Lama lama sampai nak sedut air pon sakit, aku tengokla kat cermin lipat, ada macam bintik putih kat lelangit, aku search google, mungkin infection cabut gigi. Lama lama aku biar je pastu dia baik sendiri. Alhamdulillah.

Itu je nak cerita. Nanti kita jumpa lagi ye!


1 comment: