Daya Ingatan Mereka Sungguh Hebat!

Asalamualaikum ♥



Mari kita berkenalan dengan beberapa tokoh - tokoh yang telah membuktikan kehebatan daya ingatan mereka .

1 IMAM SYAFIE
-Seorang tokoh ulama yang sangatberpengaruh dan di gelar 'Imam Mazhab'. Sejak berumur 9 tahun lagi beliau sudah menghafal 30 juzuk alquran . Menurut kajian para ulama Alquran itu mengandungi 6236 ayat dan etiap ayat tersebut mempunyai 60000 pengertian dan 77200 jenis ilmu pengetahuan .



2 DR . YIP SWE CHOOI
- Dr. Yip ialah warga Malaysia. dalam masa beberapa bulan beliau telah berjaya menghafal sebuah kamus inggeris - bahasa cina yang terdapat sebanyak 58 000 prkatan .Beliau juga dapat menyatakan sekali di mana lokasi ssuatu perkataan itu di dalam kamus tersebut .



3 XERXES
-Menghafal 100 000 nama dan muka askar-askar nya



4 DANIEL MC CARTNEY
-Beliau hidup dalam abad ke 19 ketika umurnya mencecah 54 tahun beliau masih mampu mengingati setiap perbuatannya sewaktu dizaman kanak-kanakya secara jelas dan terperinci ,Beliau mampu memberikan tarikh yang tepat cuaca dan makanan yang dimakannya termasuklah sarapan pagi , makan tenghari da makan  malam pada sebarang tarikh yang diberi kepadanya .



5 CHRISTIAN FRIEDRICH HEINECKN
-Ketika baru berusia 10 bulan , beliau sudah boleh bercakap dan mengulang-ulang setiap perkataan yang disebut kepadanya . Ketika umurnya 3 tahun beliau telah menghafal hampir kesemua fakta sejarah dunia dan geografi serta mnguasai bahasa Latin dan Ferancis .



6 CARDINAL MESSOFANTI
-Seorang ahli Linguastik pada abad ke 19 beliau telah menghafal VOCABULARY di antara 70 - 80 bahasa termasuk Bahasa Latin , greek , Arabic , Spanish , France , German , Swedish, Portugis , English , Ducth , Danish , Russian ,Polish , Bohemian , Sarbian , Hungarian , Turkish , Irish , Welsh , Albanian , Sanskrit , Perssian , Geogrian , Ambunian , Hebrew , Chineesee , Coptic , Etheopian , dan Amharic




Ya Allah !Allah maha besar .. Otak mereka ini berkemampuan menghafal benda - benda yang tak terfikir oleh otak kita untuk hafal nya kan ?

1 comment:

  1. Singgah dari segmen http://www.cekgunorazimah.com/2014/08/mega-giveaway-anak-merdeka-malaysia.html

    ReplyDelete